کد مطلب:313922 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:205

ثروت حضرت اباالفضل العباس
در میان ائمه ی هدی و رهبران طریق نبوت و ولایت هیچ كس در دنیا به قدر حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام در درجه ی اول و پس از آن حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام ثروت ندارد. معروف است كه حضرت علی بن موسی الرضا «علیه آلاف التحیة و الثناء» دارای ثروت بسیاری است. این سخن درست است ولی نسبت به رهبر نهضت عاشورا و پرچمدار بزرگوار ایشان، باید حضرت امام رضا علیه السلام را در درجه ی سوم محسوب داشت، زیرا اموال و املاك موقوفه برای امام رضا علیه السلام متشكل و اداری است ولی از آن امام حسین علیه السلام در دست خود مردم است.

در تمام كره ی زمین هر جا عمران و آبادانی بوده و بشری در آنجا مسكن دارد، و در میان آنها شیعه یا مسلمانی است یك قطعه زمین به حضرت امام حسین علیه السلام یا حضرت ابوالفضل العباس قمر بنی هاشم علیه السلام اختصاص داده شده و آنها را به نام وقف بر امام حسین علیه السلام و وقف بر حضرت عباس علیه السلام می خوانند. حساب این موقوفات از شمار اعداد خارج است. حسینیه هایی كه در شهرهای اسلامی ساخته شده احصا نمی شود و موقوفات آن را نمی توان حساب كرد.

یكی از مستشرقین اروپا حساب كرده می گوید: در هر سال بالغ بر دویست و پنجاه میلیون لیره انگلیسی خرج مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام می شود، غیر از درآمد اوقاف، تازه اطلاع این مستشرق بیشتر درباره ی آفریقا و هند بوده و كشورهای ایران و ترك و افغان و عراق و سایر ممالك آسیا را در نظر نگرفته است.

در راه حضرت ابوالفضل العباس قمر بنی هاشم علیه السلام سقاخانه های متعددی ساخته شده و وقف آن حضرت گردیده است كه تعداد آن قابل احصا نیست و قنوات و یخچال هایی كه وقف بر حضرت ابوالفضل العباس قمر بنی هاشم علیه السلام



[ صفحه 241]



شده است و حساب آنها را كسی ندارد در هر گذر و كوچه و خیابانی مخصوصا در میان شیعه، سقاخانه ها وقف بر حضرت اباالفضل العباس قمر بنی هاشم علیه السلام است. [1] .


[1] زندگاني قمر بني هاشم عليه السلام، ص 220، از مرحوم عمادزاده، چاپ دوم، سال 1370 شمسي هجري.